Vi har også fulgt en smule med i denne lille rasismedebatten, har har i så måte med glede og interesse lest innleggene til Snillfant, Arthur Park og KingKong. Dog ikke på en gang, åh, nei, vi er en sensibel person, som må innta slikt gradvis, i små doser.
Så til saken: Vi tror i grunnen at vi er ferdige med den der vulgære hudfargenegergulingrasismedebatten. Sånn egentlig. Altså det som går på at noen raser/etniske grupper er bedre enn andre, grunnet genetiske egenskaper. At enkelte personer der ute, herunder Ali Farah, diamanthustruen hans og deres politisk korrekte klakkører, forsøker å holde den mer eller mindre kunstig i live, i hvite menneskers disfavør, overrasker oss egentlig lite. Men i det store og hele går det vel i dag på toleranse overfor ulikhet, hvor mye ulikhet vi skal akseptere, og hvor langt bakover vi skal bøye oss i støvet i rent ut rævsleikende ydmykhet overfor alt som er ikke-vestlig og helst muslimsk, og helst i tydelig forakt for verdien av vår egen kulturarv. At det finnes forhold relatert til de der nye landsmennene og -damene, som er kritikkverdige og direkte uakseptable, rent ut uspiselige, er hevet over tvil. Det må være lov å kritisere dette, uten å bli stemplet som rasist. Og vi er møkka lei av å se at folk lettvint blir stemplet som rasister av folk som Ali Farah og diamanten, støttet av en samlet og politisk korrekt konsensuspresse og representanter for våre myndigheter. Det ble gjort en feilvurdering fra ambulansepersonalets side i forbindelse med episoden i Sofienbergparken, derom hersker ingen tvil. Ali Farah ble dårlig behandlet i en kritisk situasjon, noe mange andre uheldige også opplever. Men er dette rasisme? Etter vårt syn, nei! Hva pokker er det denne Ali Farah forventer i en slik situasjon som han kom opp i? Rød løper, diamantbesatt båre og en hel hærskare av hvite ambulansefolk som han kan pisse på? Samt all den khat og hasj hans hjerte kan begjære, i tillegg til innvilgelse av dobbel skattefri uføretrygd pluss erstatning for rasisme fra hele det krypende, hvite norske folk?
Vi finner oss rett og slett ikke i å bli kollektivt uthengt som rasist, og medansvarlig for forgangne tiders imperialisme, bare i egenskap av å være født som etnisk, hvit norsking. Og det attpåtil av en person fra det som må karakteriseres som et av verdens minst siviliserte land, preget av krig, vold og terror, og med en kultur som glatt sanksjonerer rutinemessig kjønnslemlestelse av småjentene sine, og et kvinnesyn som er til å spy av. Stort lavere går det vel knapt an å synke, og enda våger Ali Farah å preke om moral og "White trash democracy"? Og enda en ting: Det er faktisk grenser for hvor langt folk fra tidligere koloniserte land kan bruke dette etter hvert særdeles utslitte imperialismekortet, og fremdeles gjøre krav på kredibilitet. Dette ble kanskje litt vel krasst for en gentleman, men for å si det slik, i denne debatten er det ikke vi som er rasisten!


85 kommentarer In " Dag Eigil: Nei, vi er heller ikke rasist. Nei, vet De hva! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
oktober 15th 2008 at 10:03 am
Vi er ikke rasist, vi heller. I hvertfall så lenge det ikke flytter inn noen skumle personer i nabolaget:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:04 am
Uforskammet er rette ordet å bruke her. Ikke på deg altså:o)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:07 am
Ja, det er viktig med Det Gode Naboskab, vet De…uansett, liksom…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:08 am
Åhh, betryggende..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:38 am
Rene ord for pengene!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:53 am
Akk og ve, jeg bøyer meg så laaangt bakover i eget støv jeg bare kan, og gir min fulle støtte og honnør til Deres skarpe penn i denne sak.
)))
Jeg kunne sannelig min hatt ikke ha sagt det bedre selv, jeg er også møkklei av denne sytepavens utsagn.
Tommel er herved avgitt, med stooor fare forat også jeg blir stemplet som rasist, men det driter jeg i!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:55 am
Av og til tar til og med vi gentlemen den helt ut!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:55 am
Takker for meget hyggelig kommentar og tommel! Neida, du er nok heller ikke mer rasist enn det vi er…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:56 am
det var kanskje vel krasst til å komme fra et møblert hjem ja, Dag Eigil, men for pokker. ja.
tommel…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 11:00 am
er du litt sinna nå, kanskje? hihi
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 11:00 am
Selv en veloppdragen gentleman kan la seg provosere, bare provokasjonen er grov nok…! Grrrmmff.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 11:01 am
Sier bare, well said old chap!
….. and, “Thumbs up” of course
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 11:03 am
Hei og hopp, Maroc! Hyggelig du stakk innom bloggen.
Joda, selv vi modne herrer kan bli litt hete i topplokket når hykleriet for FOR åpenbart. Huff…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 11:05 am
Aahh, thank you!
Av og til kan til og med en snill humorblogger bli fristet til å ta fram noen av sine skarpe sider..!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 11:11 am
Dette innlegget “danser med ord”!
Tommel!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 11:20 am
Takker for tommel, hyggelig… !
Av og til blir vi gentlemen både provosert og inspirert..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 11:52 am
Enig, enig, enig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 12:08 pm
Gir deg en tommel for dette
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 12:56 pm
Tusen takk for tommel, hyggelig..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 12:57 pm
Takker og bukker…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 1:03 pm
hehe. kan skjønne at gamle gubber blir litt sinna i topplokket, eller hva det nå enn var du kalte det
så må man jo huske på et par ting da.. (faen, at jeg ikke har skrevet innleggg om det før, føler jeg gjentar emg selv hele tida) det er førtse gang Ali noen gang har fått uttrykke seg.. og det er litt rart hva som kan komme ut av et hode som aldri har vært ute i offentligheten før..hode er skadet i tillegg..
jeg skal ikke sitte her og forsvare Ali. men tror vi så lett dømmer ham, og hans kronikk.. tror det er flere forhold som ligger til grunn for utbruddet..
ikke det at jeg støtter det..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 1:16 pm
Huff, det topplokket, ja. Vi gubber bør ta det med ro…blodtrykket, vettu..
Ellers er det en interessant vinkling du kommer med der. Selvsagt må Ali få komme med sin mening, og det er fryktelig dersom han har fått varige men. Men her føler vi på en måte at han har fått god hjelp av andre, noe han i sitt innlegg også klart nevner selv. Og det luftes noen holdninger der, som vi ikke helt guterer, for å si det slik. Men nå er det vel så at ingen liker å bli utsatt for rasisme, uansett hudfarge…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 2:54 pm
Jeg har ikke helt blitt enig med meg selv hva jeg synes om denne saken – annet enn at det ble gjort en alvorlig feilvurdering som jeg absolutt skjønner raseriet over..
Men ren rasisme? tja…
Forøvrig et innlegg som bærer preg av intens tasting av lettere opprørt gentleman – dette var det schwung over, kunne formelig høre hamringen på tastaturet :0)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 3:44 pm
Nei, det er ingen lett sak. Det ble gjort en gedigen feilvurdering, som lett kunne fått fatale følger. Vi er helt med å dette. Men på den annen side er ambulansepersonalet også mennesker, og slike ting skjer, dessverre. Men rasisme? Nei!
Ellers ble det litt hamring på tastaturet, ja..inspirasjon gjennom provokasjon!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 4:19 pm
Du er vågal i dag gitt….En tøff gentleman altså…hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 4:29 pm
Av og til tar til og med vi veloppdragne gentlemen den helt ut!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 4:30 pm
Ja, du! Tror jammen du inntok et standpunkt du kan holde idag. Og jeg vil melde meg frivillig til å holde det sammen med deg. Tommel!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 4:39 pm
Hyggelig, takk for tommel!
Av og til må til og med pedagoger og gentlemen ta bladet fra munnen!”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 5:31 pm
Er enig med deg her. Våre nye landsmenn skjønner tydeligvis ikke at de ødelegger for seg selv når de kaller all urettmessig behandling for “rasisme”. Det er en meget uklok avsporing, som slår rett tilbake på dem selv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 5:34 pm
Disse og de som fungerer som nyttige idioter, sørger i alle fall for at rasismebegrepet er utvannet og ødelagt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 5:47 pm
Som jeg skrev til dette igår, da som kommentar til mitt innlegg, så skulle jeg ønske jeg kunne gi tommel til din kommentar.
Det kan jeg nå!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 5:52 pm
Her har gentlemanen virkelig tatt an helt ut! ( jeg klarer bare å se frihetsgudinnen, jeg nå, har den velsignede hustru fått se bildet?))
For øvrig er jeg helt enig, og tomler:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 6:58 pm
Der traff du spikeren på hodet min gode mann, man kan ikke kalle alt rasisme!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 7:16 pm
Takker og bukker for det! Vi ble litt provosert og inspirert, utvidet teksten til et innlegg, ja….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 7:17 pm
Takker, det var hyggelig at innlegget falt i smak. Nei, denne slengingen rundt om kring med rasismebegrepet har kommet for langt, og er nå blitt en ren parodi!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 7:18 pm
Vi har tillatt oss å ta den en smule ut, ja.
Det fantastiske Frihetsgudinnebildet hos Missinglink skal vi nok snart vise til vår hustru – velsigne henne – ja…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 9:09 pm
Jeg må si, jeg trodde ikke at De hadde en så skarp penn. Jeg tror dette må være det sterkeste De har ytret c”,)
Men De har gjort Dem fortjent til en av mine tommeltotter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 9:14 pm
det må også sies at jeg ikke tror at han skrev kronikken alene..
kohinoor stod nok for det meste..
han selv har jo konsentransjons-, lese, og skrivevansker..
noe å tygge på..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 9:19 pm
Vi takker for tommel og hyggelig kommentar fra en dyktig blogger. Joda, selv en rimelig snill humorblogger og gentleman kan få inspirasjon av provokasjon!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 9:20 pm
Å ja, han har nok fått hjelp, sikkert av både Kohinoor og andre. Ikke at det gjør saken bedre, snarere tvert imot.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 9:51 pm
Jeg slenger om meg med rasist-begrepet, bare vent du – du kommer dit du også, jeg blogget ditt innlegg for to år siden.
Utvikling, heter det
klem!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 9:54 pm
La igjen en tommel jeg også – det gjør så godt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:14 pm
Det er ikke kollektivt i den forstand at vi har felles ansvar. Det er et mer uforståelig begrep om vår kulturarv, som merkelig nok står stille i logikken din. Vi arver kanskje en kultur, men den er dynamisk og forandrer seg med tiden.
Mange steder i Norge tror man på at Norge ikke er flerkulturelt. Men kommer man til Oslo, så må man innse at Norge er flerkulturelt. Og her i Oslo vil også overgrep mot minoriteter skje i større grad.
I Norges utstrakte land har vi kanskje vår norske kulturarv, men i Oslo er denne arven gått bort.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:16 pm
Altså ingen monokultur, men flerkultur i Oslo. Om vi så hadde noe til felles før, danner vi nytt fellesskap.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:25 pm
Dag Eigil tar bladet fra munnen!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:27 pm
Vi takker, og tolker kommentaren som positiv1 Klem tilbake!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:28 pm
Åh, nydelig!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:31 pm
Kulturarven er nok i endring etter som tiden går, den har vel alltid gjort det. Noe arves, og noe forsvinner. Eller endres. Om det er til det bedre alltid, kan nok diskuteres.
Hvor mye man enn måtte ønske at Norge var monokulturelt, eller innbille seg det, må man likevel være realitetsorientert. I Oslo og andre storbyer, og ellers… Ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:32 pm
Er nok flerkulturelt der, ja. Bare til å innse, og ta det derfra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 10:33 pm
En snill og hyggelig humorblogger tar av seg silkehanskene…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 15th 2008 at 11:58 pm
Dette tror jeg faktisk jeg vel stille meg 100% bak!
Du setter ord på noe jeg tror de fleste føler. Og derm,ed får vi vel bare gi Arthur Park rett? Da forutsatt at det er dette som er kriteriet på “rasisme”?
(Men det er jeg altså dypt uenig i)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 6:35 am
Takker for hyggelig og inspirerende kommentar! Vel, det kan nok se ut som om Arthur Park har et poeng. Selv om vi altså på ingen måte føler oss som noen rasist.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 6:49 am
Med opplagt fare for sinte motinnlegg, så er det jo sånn at mannen nesten døde på grunn av komplett elendig og innrømmet feilaktig behandling av det som skal være vår førstelinje-tjeneste ved medisinske kriser i ett av verdens rikeste land.
At han også er sint for å bli behandlet som en annerangsborger generelt sett, bør ikke overraskende noen som har vært fysisk og mentalt tilstede siden invandringen til norge startet for flere tiår siden.
Det finnes offentlig statistikk for de som gidder å sette seg inn i hvordan verden i Norge ser ut for de som ikke ser ut som om de er født på for eksempel Stryn. Den handler om hvilke tilstander flyktninger faktisk er i når de ankommer landet vårt, og også en del om hvorfor de flyktet fra det området de kom fra.
For de stedene der det ikke finnes konkret statistikk på psykisisk og fysisk helse, statistikk på arbeidsledighet, og andre hjelpetiltak så burde det vel være nok å se på de eksemplene som er lettere tilgjengelige og så dra sine egne slutninger.
Når en av sjåførene av ambulansen som altså gjorde denne potensielt livstruende feilen nå framstår som “offer” i media handler vel det mer om media enn om noe annet. Kanskje er han rasist, kanskje ikke.
Personlig synes jeg ikke det er det minste merkelig at Ali Farah er sint på den som nesten kostet ham livet fordi han ikke gjorde jobben sin, og på det samfunnet som har diskriminert ham. Ali Farah er som de fleste med annen hudfarge enn “norsk hvit” vant til å bli mistenkt, mishandlet, skjelt ut, slengt dritt etter og negativt forskjellsbehandlet I Norge gjennom mange år. Derfor er det langt mer nærliggende å tro at ambulansesjåføren (som forøvrig hadde en kollega tidligere medlem av organisasjonen Boot boys i bilen da de rykket ut) hadde et generelt negativt syn på svarte mennesker. De som synes at det å etterlate en kritisk skadet person uten å gi ham forsvarlig medisinsk hjelp er sånn han/hun ønsker at vårt medisinske kriseapparat skal være i tilsvarende situasjon der de selv er involvert må gjerne forsvare det i sine evenuelle motinnlegg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 6:53 am
Det er rart med det, man kan altså være en soleklar rasist selv om man ikke “føler seg som det”. Verden er rar dere.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 7:55 am
For det første: Takk for fyldig og bra kommentar, med innhold som kan bidra til en fruktbar debatt.
For all del, og som vi har framhevet hele tiden: Ali Farah havnet i en kritisk situasjon, der det lett kunne blitt et fatalt utfall. Det ble begått en alvorlig feilvurdering fra ambulansepersonalets side, og det er fryktelig at Ali Farah kan ha pådratt seg varige men i etterkant av hendelsen. Men er dette rasisme? Etter vårt syn, absolutt nei. Ali Farah er ikke alene om å ha blitt dårlig behandlet i tilsvarende situasjoner, men i stedet for å klage over dette som sådan, blir det hele plutselig omtalt som rasisme. En etnisk norsk person i en tilsvarende situasjon ville knapt nok blitt verdiget en notis i avisene en gang. Det er her det skurrer for oss. Ali har ingen rett til å beskylde hvite norskinger og hele Vesten for å være kollektive rasister, med ansvar for det aller meste av verdens elendighet, i etterkant av dette. Da er det Ali som opptrer som rasist!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 7:57 am
Det er ikke rasisme å stille kritiske spørsmål tilbake i en debatt! Vi ser ikke på verken Ali eller andre med en annen hudfarge enn hvit som mindreverdige mennesker i kraft av deres hudfarge!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 10:01 am
Det er ikke rasisme å stille kritiske spørsmål tilbake i en debatt. Så langt er vi enige. For ordens skyld vil jeg påpeke at mitt siste innlegg ble skrevet før jeg leste ditt første svar til meg, og var således ikke ment som noe tilsvar til ditt svar. Det får denne kommentarlistas system for moderering ta sin del av skylda for, og så får jeg ta en del av det siden jeg ikke var klarere på hvem jeg skrev kommentar til.
Så til saken. Jeg mener at din bloggpost er soleklart rasistisk. Jeg siterer fra din egen trådstartende post Dag Eigil: “Hva pokker er det denne Ali Farah forventer i en slik situasjon som han kom opp i? [.....] Samt all den khat og hasj hans hjerte kan begjære, i tillegg til innvilgelse av dobbel skattefri uføretrygd pluss erstatning for rasisme fra hele det krypende, hvite norske folk?”
Så alle somaliere vil ha, og får altså Khat, hasj, og dobbel skattefri uføretrygd ?
Dette er jo selvfølgelig ikke riktig i noen forstand. Muligens kan det tilskrives øyeblikkets opphisselse fra din side, men det er alvorlige og beskyldinger om straffbare forhold du slenger ut mot en etnisk gruppering, uten å vise til noe konkret. I beste fall er dette elendig debatteknikk. I værste fall er det rasistisk løgn på linje med hva rasistiske grupperinger i Norge og ellers i verden har slengt ut av seg i årtier i mangel på gode argumenter for sitt rasistiske grunnsyn. Det bør derfor ihvertfall ikke overraske deg om fler enn meg oppfatter denne blogposten som klart rasistisk.
Dette er din blogg, og du står ansvarlig for det du skriver. Jeg tar det på alvor og velger derfor å kommentere det.
Dette impliserer klart og tydelig at folk som Ali Farah som kommer fra (og her siterer jeg igjen deg, Dag Eigil):”det som må karakteriseres som et av verdens minst siviliserte land[...]”
Her skulle man jo kunne gå ut fra at du har inngående kjennskap til Somalia, hvordan det er der, og også hvorfor det i følge deg er så usivilisert. Jeg venter i spenning på å få ta del i den kunnskapen man bør ha for å uttale seg slik, men innrømmer gjerne at jeg tror dette også bare er tomt prat som du i liten grad kan bygge oppunder med faktiske opplysninger.
Til slutt vil jeg gjerne spørre deg i lys av det du skriver her: ” Ali Farah ble dårlig behandlet i en kritisk situasjon, noe mange andre uheldige også opplever. Men er dette rasisme? Etter vårt syn, nei! ”
Du er altså krystallklar på at saken ikke handler om rasisme. For min egen del har jeg sagt i mitt første innlegg, at jeg ikke veit. Det blir derfor interessant å få greie på hvilken informasjon du sitter inne med som gjør at du ikke er åpen for dette, men derimot er sikker(!) på at den elendige behandlingen av Ali Farah ikke har noe med rasisme å gjøre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 10:48 am
Igjen, takk for fyldig og meget bra kommentar til dette innlegget. Dette er flott.
Først til det vi tydeligvis er enige i. Ja, det skal være anledning til å komme med kritiske spørsmål i en debatt, også når det gjelder kontroversielle tema. Det skal vi være glade for. Og ja, Ali Farah ble utsatt for en særdeles slett behandling i Sofienbergsparken, etter en feilvurdering som lett kunne endt fatalt. Det er å håpe at han gjenvinner sin helse fullt og helt, noe vi virkelig unner ham, på lik linje med andre som har vært uheldige.
Det er mulig at vi her har gjort bruk av det som kan kalles dårlig debatteknikk, i og med at vi ikke har underbygget påstander, vist til kalde fakta, kilder, etc., men slik blir det gjerne i en opphetet debatt som denne. I fall dette er dårlig, vel, så får vi ta denne kritikken. Ali Farah kommer med tilsvarende usaklige og lite underbygde argumenter i sin kronikk i Ny Tid, og det er vel kanskje dette som har tent gnisten til denne debatten, både her i vgb og i andre media, herunder lederplass. Spissformuleringer og utspill bør en etter vårt syn likevel få ta i bruk i denne typen debatt, men, som nevnt, det er vårt syn.
Vi reagerer også på bruken av “rasisme” i denne debatten, eller i slike debatter i sin alminnelighet. Rase har etter vårt syn ikke noe med dette å gjøre, i og med at vi ikke har grunn til å tro at folk med annen hudfarge, kroppsbygning eller hodeform, eller for den del, andre genetisk betingede trekk, er mindre verd som mennesker enn andre. Dette har med de forholdene vi mennesker blir sosialisert inn i å gjøre, og ikke rase.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 11:47 am
Jeg tror dette egentlig handler litt mer om hvordan man snakker enn det handler om rasisme. Som du sier; du er litt ferdig med hudfargerasismedebatten, og jeg setter pris på at du unngår å kalle Farah for rasist i innlegget ditt.
Farah blander sammen det allmenne, altså rasisme i en større sammenheng, som han kaller det, og det enkelte, altså enkeltpersoner. Går du i den samme fella? Ikke i samme grad som Farah og Siv Jensen, men kanskje litt?
Det har jeg skrevet om her, så hvis du vil, så kan du jo lese og avgjøre selv:
http://www.vgb.no/319...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 11:50 am
Mest anbefalte innlegg siste 2 timer…! Ser man det, ser man det!
Gratla!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 11:56 am
Meget ryddig og godt innlegg, der du tar opp mye av det samme som oss her på vår blogg, på en skikkelig, sober og grundig måte. Bra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 12:30 pm
Takker for gratulasjon!
Joda, innlegget har tatt rimelig bra av, kan man si. På tross av et par kritiske kommentarer.:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 2:05 pm
Jeg kan være enig i noen ting, bl.a. at sosiale klasseskiller nok ofte er et bedre begrep enn rasisme når det gjelder saker som dette. Når det er sagt, jeg synes ikke man kan forkaste tanken om at det kan være rasisme som var årsaken til at denne ambulansesjåføren valgte å gjøre enn rutinemessig dårlig jobb. Uten å ha inngående informasjon om tankene som snurrer i hodet til personen er dette umulig å si. Jeg vil tørre å påstå med sikkerhet at du på lik linje med meg er rimelig uvitende på dette punktet, dog klarsynte har blitt nokså trendy i det siste.
Uansett grunnlag for handlingen er det fullt forståelig at Ali ser dette som rasisme, det er jo nemlig det norske ordet for “en person av utenlandsk opprinnelse som blir urettferdig behandlet”. Media sponser dette ordet kraftig, og jeg skjønner godt at det blir misforstått. Men igjen, det er ikke helt utenkelig at dette var nettopp rasisme – det er jo ikke så at rasisme ikke finnes i Norge.
Nå er dette forøvrig kun en kommentar til ditt innlegg, ikke Alis kronikk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 2:43 pm
Hvorfor er det hele tiden snakk om rasisme dersom en hvit sier noe negativt om den som er mørkhudet og aldri omvendt?
Rasisme er forbundet med fordommer, og det er ikke bare mennesker i vesten som er i besittelse av de.
Tommel opp for deg!
Knall innlegg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 2:51 pm
Det der er sannelig et godt spørsmål! Vold og voldtekt, begått av folke med innvandrerbakgrunn, mot etnisk norske blir overhodet aldri omtalt som rasistisk motivert. Det går liksom ikke an, det. Men andre veien? You bet! Takk for tommel..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 2:55 pm
Sånt sett kan man jo aldri være sikker på noe som helst om hva som foregikk oppe i hodene på de to ambulansefolka der og da. Og vi vet jo at den ene har en fortid som medlem i Boot Boys. Men dette var muligens et tilbakelagt stadium. Men vi vil jo helst alle tro at helsepersonell er seriøse og profesjonelle folk, som ofte er i pressede situasjoner, der marginene er små. Ali føler selvsagt, og med rette, at han ble særdeles dårlig behandlet, men det er det også mange andre som gjør, uten at rasismetankegangen bringes opp. Det er vel dette som irriterer folk så mye i denne saken, og i saker av tilsvarende karakter. Ellers takk for fyldig og god kommentar.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 3:27 pm
Og for å sette det på spissen.
Dersom en hel religion og dens tilhengere misliker vestens verdier og har fordommer mot vesten, da kan man jo si at alle som kommer derfra også er rasister da, om man skal bruke samme metode. Og dersom de misliker vesten så sterkt som de gir uttrykk for, hvorfor kommer de hit da?
Dette var en smule kvasst, men buttom line, det er like mye rasisme den andre vegen. Forskjellen er at det er godkjent rasisme. Og skal man først henge ut en hel folkegruppe, så hvorfor ikke si det slik….
Jeg måtte bare, Det er så godt å få det ut….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 5:35 pm
Du har tydeligvis tatt poenget, ja. Vi skal gjerne innrømme at vår smule innlegg muligens også er litt i kvasseste laget, men av og til må man bare trø til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 9:36 pm
Vel….av meg får du ingen tommel.
Tvertom støtter jeg fullt og helt Marius sitt tilsvar til deg.
Om denne bloggen ikke allerede hadde stått som den mest tomlede, hadde jeg latt være å kommentere den, kun for å hindre at den i det hele tatt kom opp som sist kommentert.
Beklageligvis går du i samme felle som mange andre; bruker populistiske og kjente og ikke så kjære; “oss mot dem”- taktikker. Det er synd at du er i ferd med å rasere den gode debatten som i denne omgang ble skapt av arthur_park
http://www.vgb.no/287...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 16th 2008 at 10:49 pm
Har merket oss kommentarene fra Marius, ja. Likeledes fra Grublert. Gode og fyldige kommentarer, som setter ting i perspektiv, gitt av folk som ikke er redde for å bruke noen ord. Feller som man går i? Vel, gjerne det. Slikt skjer. Marius går i så måte i den fellen at han til slutt slenger ut det der forpulte rasistargumentet mot oss. Ja, for selvfølgelig er vi rasist, vi også. Den eneste naturlige konklusjon. Yaddayaddayadda! Same old story. Men det er da i det minste en frisk meningsutveksling, ikke verst, bare det.
Arthur Parks innlegg? Meget bra! Ha en fortsatt fin uke, for ikke å snakke om helg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 12:07 am
Ali Farah har provosert mange.
Og har fått i gang rasisme debatt.
Klokt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 6:50 am
Javisst har han provosert. Men det er absolutt bra at en viktig debatt har kommet i gang.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 2:51 pm
Ser ellers at rasismedebatten er i gang også i andre media.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 3:00 pm
Ja, faktisk. Herunder i Morgenbladet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 3:13 pm
Rasisme er som å spille tennis, det går begge veier, ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 3:17 pm
Det gjør den, vettu. Selv om de politisk korrekte mener at rasisme kun går en vei. Og mot hvite er det fritt fram…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 4:31 pm
Det er ikke alle kommentarene her som er like positive.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 17th 2008 at 5:00 pm
Well, you can’t win them all!:-))
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 2:32 am
Her ble jeg ganske sjokkert over det sarkastiske språket, rett og slett krutt…
Jeg og er sjokkert over hva slags dimensjoner denne saken har fått, og han hadde røkt hasj.
Jeg digger innleggene dine, men her synes jeg du tråkket langt over streken…
Ber deg legge merke til at jeg ikke er imot dine tanker, bare måten du legger fram budskapet ditt på.
Ha en fin dag!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 10:08 am
Vi takker for god og kritisk kommentar, som også har en positiv vri. Ali Farah-saken, som alle trodde var avsluttet forlengst, har i sannhet kommet fram i lyset igjen, og fått voldsomme dimensjoner. Det er nok mulig at vi, og kanskje også et par andre bloggere, har brukt vel mye verbalt krutt i våre innlegg om saken, og noe kunne sikkert vært nevnt ved bruk av andre ord. Men det er vel det der med “inspirasjon gjennom provokasjon”, da. Hyggelig at du ellers stikker innom vår blogg. Ha en herlig helg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 10:51 am
Stå på!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 18th 2008 at 12:16 pm
Tolker det som positivt. Ha en herlig helg!
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
april 16th 2009 at 12:38 pm
Endelig rene, gjennomtenkte, velformulerte ord og setninger om noe som har fått stå uimotsagt alt for lenge! Velforjent kritikk er ikke rasisme. Enig.
Er det rart du er min yndlingspedagog, Dag Eigil?!
K:)
Nei, så hyggelig kommentar, da! Dette er til inspirasjon. Kanskje det kommer et nytt, seriøst innlegg snart, også…!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2011 at 11:20 pm
Free info like this is an apple from the tree of klnowedge. Sinful?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 16th 2011 at 11:11 am
8ntrfC , [url=http://aicijzyfuqub.com/]aicijzyfuqub[/url], [link=http://hwpvluvvwkjd.com/]hwpvluvvwkjd[/link], http://uqwimrhsnkki.com/
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende