Vi er forbauset i dag, forbauset grensende til det sjokkerte. Men det er ikke til å komme forbi: Enkelte pedagoger har i sannhet et rart forhold til penger! Grunnen til denne vår spesielle sinnstilstand? Joda, det har sin bakgrunn i følgende:
Her i dag kom vi, stille og fredelig, inn i klasse XXXX, og innledet vår pedagogiske høytidsstund på vanlig vis. Men etter noen minutters forelesning, ble vi plutselig var en liten blå lapp som var oppslått på klasserommets korktavle, en lapp med brente kanter, og tallet 20 påtrykt. Da papirlappen hadde en foruroligende, men dog velkjent blåfarge, styrte vi våre skritt nærmere fenomenet, til elevenes fliring og latter. Og ganske så riktig, det var de sørgelige rester etter en neste oppbrent 200-kronersseddel som hang der i all sin stakkarslighet. Vi kastet et blikk ut mot salen, og disiplene var mer enn villige til å forklare det hele. I sannhet en heftig historie, så vi må be dere om å stålsette dere før dere leser videre.
En lærerkollega, en hyggelig og utadvendt bergenser, hadde for noen dager siden kommet inn til nevnte klasse, for å undervise i økonomi og ledelse. Underveis i timen hadde elevene begynt å miste litt av interessen, som var et eller annet med økonomi og etikk. Dermed hadde læreren dratt opp ikke mindre enn to 200-lapper, fisket fram en lighter, og satt fyr på sedlene. En etter en ble pengene fortært av flammene for elevenes måpende blikk, så nær som en liten bit, som ble hengt opp på korktavlen. Og så gikk han videre med å spørre om det var uetisk å brenne pengene, framfor i stedet for eksempel å gi dem til et godt formål! Og for ham gjorde det ikke noe, for han hadde penger nok. Senere gjentok han suksessen i en annen klasse, da med kun en 200-lapp.
Merkelig forhold til penger? Unektelig. Men han maktet da i det minste å fange interessen!


68 kommentarer In " Dag Eigil: Enkelte pedagoger har et rart forhold til penger! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
november 28th 2008 at 9:33 pm
Jeg ville vel tro at han oppnådde hva han strebet etter: Å fange elevenes oppmerksomhet?
Og alt han i ettertid behøvde å gjøre, var jo bare å peke på restene av sitt eksperiment og stille et spørsmål som hadde med økonomi å gjøre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 9:37 pm
Å fange interessen..og ikke minst å holde den..kan være en utfordring..
Interessant metode..jeg slipper heldigvis å ty til sånne virkemiddel med mine søte små:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 9:37 pm
Skikkeleg bra poeng av den nevnte lærar!!!
Økonomi og etikk,-superviktig.
Dette vil desse elevane alltid hugse.
Poenget vil heilt sikkert modnast i den enkelte og kan utgjere ein forskjell seinare,-om dei vert sitjande med forvaltnings-ansvar.
God adventshelg for deg og di.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 9:39 pm
Æ tror han hadde fanga min oppmerksomhet iallefall. Men æ hadde trodde at det var sånn anna merkelig forhold pedagoga har til penga enn det der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 9:45 pm
Har virkelig lærere så innmari mye penger at de kan SVI AV bokstavelig talt 600 spenn sånn på en dag, bare på… et eksempel????
Tror jeg har gifta meg feil…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 9:49 pm
oi.. er dette noe han kan få skattelette for??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 9:49 pm
600 kr er nå en drøy pris å betale for oppmerksomhet. Jeg tror jeg hadde kopiert opp noen, for elevene rekker ikke sjekke om de er ekte før de er svidd vekk likevel:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 28th 2008 at 9:57 pm
Det er mye enkelte kan gjøre for å få oppmerksomhet noe han vel også fikk .Du får ha en fin kveld
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 1:46 am
Genialt og tragisk…..Genialt fordi han våger. Tragisk fordi han må ty til sånne midler for å fange interessen til elevene. Hadde vært interessant å oppsummert hvor mange millioner lærerne spytter inn i norsk skole fra egen lommebok hvert år…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 1:54 am
Josefine_45, godt spørsmål. Det er ikke lite lærerne tar av egen lomme i løpet av et skoleår. Men pengebrenning var nytt for meg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 2:12 am
Sikker på at sedlene var ekte da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 5:38 am
Heia Dag Eigil
Du verden…han fikk iallefall oppmerksomheten deres…
Dette kan jo slaa begge veier da…enten har han naa faatt deres hele og fulle oppmerksomhet, eller de vil fortsette som foer for og prove aa provosere fram enda en slik reaksjon…
Ha en flott helg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 5:10 pm
Hmmm, av alle tingene jeg håper at bråkene mine skal lære på skolen var vel ikke akkurat å svi av penger en av dem….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 9:54 pm
Han oppnådde nok det han ønsket, ja. Og inntrykk gjorde han. Men det var kanskje en smule eksentrisk gjort, kanskje…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 9:55 pm
Joda, det kan være en skikkelig utfordring for enhver pedagog, det er sant nok! Men dette var spesielt, selv for fagskoleelever…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 9:58 pm
Joda, vi tror nok at elevene garantert vil huske det der pengebrennestuntet gjennom resten av livet. Vet ikke om vi selv hadde vært såpass tøff at vi hadde turt å gjøre noe slikt.
Og ha en fortsatt fornydelig helg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:00 pm
Tja, noen pedagoger har penger til å brenne, andre ikke. Ser det i alle fall ut til…
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:02 pm
De fleste pedagoger, herunder overtegnede gentleman, har nok ikke akkurat det der forholdet til penger, nei…men noen lærere har tydeligvis mer penger enn andre. Eller så er de spesielt ihuga. Eller….hmmmm..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:03 pm
Hvis pengene brenner i lommene hans…. så kan jeg godt ta vare på dem for ham.
Jeg er nemlig av den typen pedagog som ikke føler at pengene brenner hverken i lommene eller mellom hendene på meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:04 pm
Hehehe…vi tror i grunnen ikke det heller, selv om det var en interessant ide. Og pengebrenning er vel faktisk forbudt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:06 pm
Jeg synes det var en helt håpløst måte å undervise på !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:07 pm
Så ubetinget en smule drøy pris for noen minutters merksemd, ja. Men det er jo en viss mulighet for at elevene husker det for resten av livet.
Hmmm. Kanskje han rett og slett hadde fargekopiert 200-lappene, ja. Interessant vinkling, det der..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:09 pm
Han fikk nok absolutt oppmerksomhet, ja. Og elevene vil huske det lenge. Men det var kanskje litt spesielt tross alt.
Ha en fortsatt vidunderlig helg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:12 pm
Det var absolutt et virkemiddel som fungerte der og da, kan man si. Og lærerne spanderer absolutt både mye tid og penger i forbindelse med jobben sin. Men kanskje ikke akkurat på denne måten..
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:13 pm
Lærerne gjør nok mye for egen regning i forbindelse med jobben, ja. Ingen tvil om det. Men pengebrenning i klasserommet…var vel nytt for oss, også. Kan man si.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:14 pm
Hei, din premiepedagog!
Lenge siden sist. Er ikke så aktiv om dagen, bare innom for å ønske en god, pedagogisk lørdagsaften.
Oro jaska beana!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:15 pm
Joda, vi har også tenkt litt i de baner. Kanskje han har brukt fargekopieringsmaskinen. Men pengekopiering er jo forbudt, da…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:18 pm
Joda, elevene vil nok garantert huske dette i mange år framover. Og kanskje de vil prøve å få ham til å gjenta stuntet, også. Men kjenner vi rett til vår kollega, og hans væremåte, så tror vi kanskje ikke det, heller…! Ha en herlig helg fortsatt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:20 pm
Vi takker for hyggelig hilsen! Vi har vel hatt noen rimelig stressede dager selv også i det siste, dager preget av jækla mye rettearbeid og stress, men de går over. Ha en fortsatt herlig helg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:21 pm
Hehehe…enkelte vil nok synes det, ja. Tror ikke at vi hadde villet gjort noe slikt, kan man si…!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:24 pm
Hmmmm…nei, kanskje ikke akkurat den beste ideen å lære bort. Spesielt, kanskje. Men de aktuelle elevene fikk nok i det minste en opplevelse de sent vil glemme!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 29th 2008 at 10:27 pm
Vi har forståelse for det der synspunktet. Heller ikke vi føler spesiell trang til å sette fyr på pengene vi surt tjener, og vi her heller ikke typen som går bananas i butikkene. Annet enn når det er noe helt spesielt vi har lyst på, da. Som for eksempel den lille mini-pc’en som vi sitter og blogger på akkurat nå. Kjekk liten sak!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2008 at 4:54 pm
Gjør lærere lignende stunt når faget er “forplantningslære”?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2008 at 5:42 pm
Må få fortelle om en lignende historie fra uendelig lenge siden.
Tyngdekraften.
Tyngdekraften er en kraft som trekker gjennstander ned mot jordens sentrum.
(Gjeeesssp)
Som et epple foreksempel….
(Gjjeesssppp)
når det faler fra grenen og…..
(Gjeeeeeeeeeeeeeeesp.)
Her må noe gjøres tenkte læreren (fra Bergen selvfølgelig).
Tok tak i en ledig pult og dro den med mye bråk over gulvet til fremfor kateteret.
Lenger bak var det også en tom pult som fikk samme behandlinge. Alt uten en lyd fra læreren.
Vi satt som fjertret og lurte på hva i alle dager han drev på med. Skulle han legge oss over pultene og gi oss pryl eller hva.
Og sannelig der gikk han og hentet den største linjalen. Bred og over en meter lang.
Se nå her sier han og la linjalen mellom pultene. Nå holdes linjalen oppe av pultene.
Men se nå hva som skjer:-Tok tak i ene pulten og med mye bulder og brå, trakk han pulten vekk og den svære linjalen deiset i gulvet med tilsvarende støy.
Døren gikk forsiktig opp på gløtt og to forskremte lærerhoder tittet inn, redd for å få en stol eller noe i hodet.
De måtte tro at det var full krig her inne.
Men læreren vår kunne berolige dem med at det var bare tyngdekraften som var ute og gikk.
Våken ble vi, men skulle ha vært en flue på vegge der inne i lærerværelse etterpå.
Det er nå 40 år siden og kommer aldri til å glemme det.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2008 at 8:35 pm
Det gikk tydligvis bra i de siste lønnsfohandlingene
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
november 30th 2008 at 11:09 pm
Tøft gjort! Minner meg om en historie fra en nyttårsaften, en herremann jeg kjenner godt var i selskap, og klokken tolv var selvfølgelig alle ute for å se fyrverkeri. Denne herremannen har ikke all verdens sans for å sende penger opp i luften, og hadde følgelig ikke kjøpt en eneste rakett. Noen nevnte vel at det var billigere å se andres raketter enn å bidra selv, hvorpå min venn drar opp en hundrelapp, tenner på, lar den brenne opp, og gjør det klart for alle at nå har han også bidratt med å la penger gå opp i røyk. Noe jeg tror resten av selskapet husker lenge.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2008 at 12:04 am
Du verden!
Si meg, hvordan innleder du
din pedagogiske høytidsstund?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 1st 2008 at 12:03 pm
Shit! Det kaller jeg effektiv pedagogikk! Men what the hell, har du råd til det så kjør på, mener jeg. Selv hadde jeg kanskje nøyd meg med en seddel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 4:53 pm
Hmmm, dyrt å fange interessen til disse studentene. Hvor lenge tar det før kontoen er tom, eller interessen borte?
Stille hos deg også for tiden. Alt i orden? Selv har jeg bare vært på kurs.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 6:15 pm
Godeste herr Dag Eigil!
Med tanke på tidligere aktivitet inne på bloggen må jeg si det drøyer med innlegg for tiden. Kan det skrekkeligste ha inntruffet? At du som oss andre har utviklet et liv i RL? Jeg tør nesten ikke tenke tanken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 7:46 pm
Hehe, det var nok mange som kunne tenkt seg de sedlene til kontantkortkjøp tenker jeg….;D
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 4th 2008 at 11:39 pm
Min erfaring er helt klart at det går med noen hundre lapper i løpet av skoleåret for å legge til rette for den undervisningen en ønsker å drive. Nå har jeg da aldri satt fyr på penger, men små innkjøp her og der blir det også litt av.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2008 at 4:03 am
Det gikk en frysning nedover ryggen på flere da de oppdaget at Dag Eigil ikke hadde blogget i det seneste…
Juleting og tang på dere!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2008 at 4:35 am
Skjønner ikke at noen synes det var helt håpløst, det kommer de til å huske! Tror ingen av elevene forventer “mer” pengebruk av læreren, men han gjorde det han måtte gjøre for å få mange trøtte eleve obs på et viktig etisk spørsmål.
600 kr i et helt år. Det kan bety en bytur eller to. Kanskje han valgte å inspirere ungdommer i steden. Flott gjort!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2008 at 6:00 pm
Dag Eigil!! Hvor har det blitt av deg?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2008 at 7:50 pm
De ble bevisstgjort, noe som ofte mangler i det vi foretar oss i dag, kanskje spesielt blant mange unge. Jeg synes det var en fanatstisk oppvekker
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2008 at 4:08 pm
Vi er tilbake! Nytt og forklarende innlegg ute nuhhh!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2008 at 4:10 pm
Hehehe…kunne jo vært en tanke! Men en slik undervisningstime ville kanskje avstedkommet enda sterkere reaksjoner enn denne pengebrenningen…
)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2008 at 4:11 pm
Det var nok absolutt en skikkelig vekker for de muligens ellers litt sløve elevene, ja. Noe de kommer til å huske lenge! Ha en fortsatt fin aften!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2008 at 4:13 pm
Tihihi…fantastisk tyngdekraft-eksperiment. Helt sikkert noe flere enn du som husker det. Festlig pedagog-minne fra den gang da.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2008 at 4:16 pm
Våre egne høytidsstunder innen pedagogikken koster nok kanskje ikke fullt så mye i cash, men vel….det har faktisk hendt at også vi har avstedkommet noen festligheter før forelesningene. En gang tok vi et stev i en klasse. Elevene lo godt. Akkurat da kom rektor inn. Dette må nok bli et innlegg…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2008 at 4:41 pm
Det var absolutt tøft gjort, tøffere enn det vi selv eller andre kolleger ville funnet på. Og absolutt noe elevene vil huske!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2008 at 5:41 pm
Man får ikke gjort noe med penger. Det er kun et byttemiddel. Men jeg ser for meg alle søtsakene som passerte i revy for elevene.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2008 at 1:17 pm
Å KJÆRE tid.. JEG hadde sårt trengt de der 3 200lappene;)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:24 pm
Ja, vi kunne heller ikke tenkt oss å bruke penger på denne måten, bare for å oppnå et pedagogisk poeng. Men kanskje han hadde laget seg noen kopierte sedler…? Tanken har streifet oss.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:25 pm
Hehehe…dersom læreren ikke hadde flust med penger fra før, da. Han har ikke alltid jobbet som lærer, for å si det slik…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:27 pm
Bevares, det var jo en minneverdig handling fra herremannens side, for å si det slik. Og kanske likevel billigere enn å bruke atskillige flere hundrelapper på fyrverkeriutsalget, kanskje…?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:29 pm
Hehehe…ikke flere enn en, vi heller. Dersom vi skulle dristet oss til å forsøke på noe slikt, da. Og kanskje bare en 50-lapp…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:31 pm
Vi har hatt en særdeles heftig periode på jobben, med retting og sensurering til leggetid, og det i over et par uker nå. Til svigermor i helgen, medbringende rettebunker, selvfølgelig. Heeelt forj…, men slik er nå gjerne denne tiden på året for oss pedagoger. Håper ellers at du har hatt et utbytterikt kurs.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:33 pm
En viss form for liv i the real world har vi da alltid hatt. Men denne formen for jobbmessig eksistens, med undervisning, retting og soving, dag etter dag, er temmelig trettende, for å si det slik. Men det tar vel slutt en gang sånn ved juletider… akk ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:33 pm
Ja, du sier noe. Eller i alle fall til øl…hehe..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:35 pm
Joda, det er nok mange pedagoger som bruker av egne midler for å få til noe spesielt for elevene. Men vi må medgi at dette nok er første gangen vi har hørt om at læreren har brent penger i klasserommet…!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:36 pm
Vi lever fortsatt, og øyner en vei ut fra vårt nåværende rette- og sensureringshelvete en gang sånn ved juletider. Skjønt det blir nok litt retting da, også. Men vi er tilbake her ppå bloggen, og det føles egentlig ganske bra. Ha en herlig førjulstid på alle vis!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:37 pm
Et byttemiddel, ja. Men man kan da bytte til seg litt hyggelige ting med penger, også. Så hvorfor brenne dem? Og elevene tenkte nok sitt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 8:53 pm
Dyrkjøpt lærdom?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 8th 2008 at 9:09 pm
Hehehe…noe slikt, ja. Kanskje verst for elevene..:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2011 at 9:07 am
I can’t believe I’ve been going for years wtiouht knowing that.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 14th 2011 at 12:40 pm
zT6APv oqyaqexuhsok
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende